DE GESCHIEDENIS VAN HET CLUBLOGO |
FC Dordrecht heeft in 30 jaar 5 naamsveranderingen ondergaan. Bij
elke naam hoorde een nieuw logo. Bovendien werd eenmaal het logo gerestyled.
|
FC Dordrecht: 1972 - 1979
Het eerste logo van de zelfstandige betaald voetbal
organisatie FC Dordrecht, na de splitsing met DFC. Het logo is gelijk
aan het wapen van de stad Dordrecht met daaronder de naam van de
club, in die tijd geschreven met puntjes tussen de F en de C. |
|
|
DS’79: 1979 – 1990
In 1979 veranderde de naam in DS’79. DS stond voor Drechtsteden
en ’79 sloeg op het jaartal van oprichting. Het bijbehorende
logo dat werd ontworpen was simpel, strak en duidelijk. |
Dordrecht’90: 1990 – 1991
Dit logo was voornamelijk het gevolg van de creativiteit van een
reclamebureau. Het symboliseert snelheid op een 3-dimensionaal voetbalveld.
Het groen is afkomstig uit de bedrijfskleuren van Den Braven Sealants. |
|
|
SVV/Dordrecht’90: 1991 – 1992
Na de fusie met SVV is er in feite niet al te lang nagedacht over
een nieuw logo. Een eenvoudige uitbreiding van het achtervlak zodat
de toevoeging van de letters SVV in het voormalige rood van die
club een geheel zou lijken. |
Dordrecht’90: 1992 – 1996
Nadat de voormalige bestuursleden van SVV amper vijftien maanden
na de fusie allemaal weer waren vertrokken, werd het voorvoegsel
SVV ook weer gemakkelijk verwijderd. Voor het gemak bleef het achtervlak
ongewijzigd. |
|
 |
Dordrecht’90: 1996 – 2002
In 1996 vond het bestuur het tijd om een uniforme
en herkenbare stijl voor de club te bedenken. Een nieuw logo deed
zijn intrede en de clubkleuren werden van groen-wit in een robuuster
groen-zwart aangepast. Het schild is gebaseerd op het stadswapen
waaraan de Schapekop – de bijnaam van Dordtenaren - werd toegevoegd.
De slogan is er later onder gezet. |
FC Dordrecht: 2002 – heden
In 2002 veranderde de club zijn naam weer in FC Dordrecht, zoals
het 30 jaar geleden ook begon. Daarmee verdween het jaartal in de
naam, want de geschiedenis gaat tenslotte verder terug dan 1990.
De discussie ging alleen nog even of ‘FC’ (Football
Club) voor of achter de naam zou komen. Het logo werd in een modern
jasje gegoten waarbij vooral de schapekop een duidelijker positie
kreeg. Aan deze (naams)verandering ging een groot property-onderzoek
vooraf. Woorden als ‘saamhorigheid’ en ‘samen’
kwamen daaruit naar voren. Daarom werd de slogan ’Een club
die bij elkaar past!’ verzonnen. |
 |