HET CLUBLOGO VAN FC DORDRECHT
« Terug naar Historie
DE GESCHIEDENIS VAN HET CLUBLOGO

FC Dordrecht heeft in 30 jaar 5 naamsveranderingen ondergaan. Bij elke naam hoorde een nieuw logo. Bovendien werd eenmaal het logo gerestyled.

FC Dordrecht: 1972 - 1979

Het eerste logo van de zelfstandige betaald voetbal organisatie FC Dordrecht, na de splitsing met DFC. Het logo is gelijk aan het wapen van de stad Dordrecht met daaronder de naam van de club, in die tijd geschreven met puntjes tussen de F en de C.


DS’79: 1979 – 1990

In 1979 veranderde de naam in DS’79. DS stond voor Drechtsteden en ’79 sloeg op het jaartal van oprichting. Het bijbehorende logo dat werd ontworpen was simpel, strak en duidelijk.

Dordrecht’90: 1990 – 1991

Dit logo was voornamelijk het gevolg van de creativiteit van een reclamebureau. Het symboliseert snelheid op een 3-dimensionaal voetbalveld. Het groen is afkomstig uit de bedrijfskleuren van Den Braven Sealants.

 

SVV/Dordrecht’90: 1991 – 1992

Na de fusie met SVV is er in feite niet al te lang nagedacht over een nieuw logo. Een eenvoudige uitbreiding van het achtervlak zodat de toevoeging van de letters SVV in het voormalige rood van die club een geheel zou lijken.

Dordrecht’90: 1992 – 1996

Nadat de voormalige bestuursleden van SVV amper vijftien maanden na de fusie allemaal weer waren vertrokken, werd het voorvoegsel SVV ook weer gemakkelijk verwijderd. Voor het gemak bleef het achtervlak ongewijzigd.

 

 

Dordrecht’90: 1996 – 2002

In 1996 vond het bestuur het tijd om een uniforme en herkenbare stijl voor de club te bedenken. Een nieuw logo deed zijn intrede en de clubkleuren werden van groen-wit in een robuuster groen-zwart aangepast. Het schild is gebaseerd op het stadswapen waaraan de Schapekop – de bijnaam van Dordtenaren - werd toegevoegd. De slogan is er later onder gezet.

FC Dordrecht: 2002 – heden

In 2002 veranderde de club zijn naam weer in FC Dordrecht, zoals het 30 jaar geleden ook begon. Daarmee verdween het jaartal in de naam, want de geschiedenis gaat tenslotte verder terug dan 1990. De discussie ging alleen nog even of ‘FC’ (Football Club) voor of achter de naam zou komen. Het logo werd in een modern jasje gegoten waarbij vooral de schapekop een duidelijker positie kreeg. Aan deze (naams)verandering ging een groot property-onderzoek vooraf. Woorden als ‘saamhorigheid’ en ‘samen’ kwamen daaruit naar voren. Daarom werd de slogan ’Een club die bij elkaar past!’ verzonnen.

 

« Terug naar Historie